nest(en) siste blogginnlegg

Figaro og Lara er borte. Figaro er sammen med sin egentlige “mamma”, Maja (en venninne av Heike). Han bodde her egentlig bare frem til Maja fant et nytt, fast sted å bo etter skillsmissen hennes. Det tok visst litt tid. Lara har dratt til Østerrike for å jobbe der i sommer. Hun feiret avskjedsfest sammen med en annen venninne, Lina, som hadde bursdag for noen uker tilbake. Linas familie eier en stor tomt med masse plen og til og med en liten elv i utkanten av Euskirchen. Hun hadde laget utrolig god mat i store mengder, og jeg åt dobbelt så mye som jeg burde. Kvelden før spiste vi middag med Nici og Toni, og jeg var fortsatt mett fra det måltidet. I tillegg til Lina, endte jeg opp med å henge sammen med en herlig jente som heter Anna, og vi fanget glühwürmchen og hoppet på trampoline sammen. Glühwurm heter lysbiller på norsk, som egentlig høres helt forferdelig upoetisk ut. Jeg har alltid vært fascinert av dem, men aldri sett en i levende live. Ett ønske oppfylt. Jeg gikk ikke og la meg før rundt halv seks på morgenen. Jeg fikk omtrent fire timer søvn, før jeg hjalp til med å rydde opp. Rundt tolv spiste vi bursdagsfrokost (mer herlig mat!), før jeg, Lara og kjæresten hennes, Lukas, dro hjemover. Siden det var utebursdag, ble jeg ufattelig møkkete. Badevannet var brunt og fint etter at jeg var ferdig med det. Har ikke vært så møkkete på mange år.

Meg og Lara ved middagsbordet ute hos Heike. Ja, jeg har klippet meg kort!

Meg og Lina foran bålet.

Forrige søndag var Gay Pride paraden i Köln. Selvfølgelig var jeg der. Jeg gikk glipp av paraden de to forrige årene, fordi jeg måtte jobbe. Å skulle gå glipp av den i år, i en annen by, ville vært for dårlig. Her i Tyskland kaller de paraden Christopher street day, etter gaten på Manhattan som var sentrum for den homofile bevegelsen på 70-tallet. Det var trykkende varmt, og jeg søkte meg raskt en plass i skyggen for å slippe unna det verste. Det var fargerikt, nakent, høyt og festlig. Slik en pride-parade skal være.

På kvelden så jeg Don Giovanni av Mozart i moderne versjon på operaen. De hadde overvåkingskameraer og en iPhone. Operasangerne var fantastiske. Jeg synes det ville vært synd å ikke gå på operaen før jeg dro fra Köln. Men jeg må si at operahuset vårt (det nye og det gamle) er finere. Selv om Giovanni er en kvinneforfører, som mener at han elsker alle kvinner, og synes det ville være en stor skam å bare elske en, som så klart fører til mange knuste hjerter (dessuten myrder han noens far helt på begynnelsen, noe som har store konsekvenser på slutten), var han lett å like. Han var morsom og idérik og hadde størst personlighet av alle figurene. Det hele ender med at Giovanni nekter å angre på det han har gjort, og blir drasset av gårde til helvete av den døde mannen som han drepte i begynnelsen av 1. Akt. Tjeneren hans, Leporello, løper rundt i undertøyet sitt i omtrent hele 2. Akten.

Noen av Pride-bildene:

Lørdagen før paraden var det et monstrosiøst uvær med stormregn, lyn og torden i Köln. Dessuten klarte jeg å glemme pin-koden til kortet mitt da jeg skulle betale i WDR-butikken. Heldigvis hadde jeg akkurat nok penger til å betale kontant. For de som er ukjente med dette fenomenet, så er WDR et tv-firma (mor og far: rett meg hvis jeg sier feil) som har ansvaret for mye av det jeg så på tv da jeg var liten. Blant annet Käpt’n Blaubär, den lille muldvarpen og die Sendung mit der Maus. Det var en utrolig nostalgitripp å gå inn der.

Skiltet deres (die Maus) + Domen.

På kino har jeg sett Shrek forever after, Easy virtue (som jeg anbefaler) og Predators. Fortsatt mange flotte filmer som kommer på kino i løpet av sommeren som jeg gleder meg til å se.

Været er grufult nå. Det er plent umulig å sove godt om natten. I dag hadde vi 37 grader (i skyggen!), og det er omtrent slik det føles om natten også. Jeg hører svake drønn fra himmelen, og det lyner bak skyene. Men heten gir seg ikke før rundt 00:00, om ikke senere. Alt vannet jeg har stående på rommet mitt blir lunket, men jeg drikker det likevel. Jeg kan skifte undertøy tre ganger daglig. Man svetter selv når man sitter stille. Jeg vil hjem til kalde Norge.

I dag ble jeg med Heike og Neele på en gratisfestival i Köln som heter Edelweisspiratene. Det var/er visst en eller annen form for venstreekstremister som hadde/har mye å protestere for og i mot. Og et eller annet sted ble det også en festival ut av det hele. Du kan lese deg klokere på engelsk eller svensk på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Edelweiss_Pirates

Uansett, det var en blanding av hippier, punkere og alle former for alternative mennesker der. Det ble sunget og spilt egne sanger så vel som originale edelweiss-sanger. Maten var billig, og inngangen gratis. Festivalen lever visst av bidrag fra publikum. Hvilket jeg synes er flott. Det var, som sagt, ekstremt varmt, men også fantastisk flott. Det siste bandet jeg/vi så (de to andre dro midt i settet fordi Neele ikke orket mer), het Chupa Cabras, og de var et fantastisk, spanskspråklig, sydamerikansk-tysk band. De fikk alle til å danse og hoppe. Helt utrolige var de. Jeg bare måtte få med meg resten av settet, ellers ville jeg kanskje ha blitt med Heike og Neele hjem. Dette var faktisk den siste helgen vi er sammen, så det var hyggelig å gjøre noe med dem før vi forlater hverandre. På fredag drar vi ut og spiser, sammen med Anette og familien hennes, en siste gang. Lørdag morgen drar de nemlig alle sammen til Frankrike på fellesferie.

Bare to uker igjen til jeg kommer hjem, noen dager fra eller til. I kveld var det finale i fotball-WM. Spania mot Holland. Jeg aner ikke hvem som vant. Men det er nok bare å ta en titt i avisen i morgen, det. Eller spørre Heike.

Til slutt et bilde av Domen fra toalettvinduet på Karstadt, just for good measure.

 

Published in: on 11.07.10 at 9:29 pm  Comments (3)  

The URI to TrackBack this entry is: https://voodoobaby.wordpress.com/2010/07/11/nesten-siste-blogginnlegg/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. jada; WestDeutscheRundfunk. En av de store med kvalitetsprogram.
    Kos deg resten av tiden og veldig velkommen hjem om to uker, vennen 🙂

  2. Det heter St. Hansormer, uvisst av hvilken grunn. Riktig at du så mye på WDR, ellers gikk Janosch på ZDF, tror jeg. Utolig ar gått ett år. Jeg tror du kommere til å savne Tyskland.
    Vi hadde monstertordenværet i går. Har aldri sett så mye lyn, for ikke å si regn på en gang, men varmebølgen i Europa har ikke nådd oss. Spania vant 1-0. De trenger det (20% arbeidsledighet).

    • ja, stemmer det. jeg bare wiki’d glühwurm og satte på den norske oversettelsen. kanskje de ble sett veldig ofte rundt st. hans?
      jeg vet at jeg kommer til å savne tyskland. planlegger allerede når jeg kan dra tilbake og besøke :p
      her skal det visst lyne litt igjen i morgen. håper virkelig det, for det blir alltid mye behageligere å sove etterpå.
      vi heiet på holland likevel. selv om de har forferdelig stygge drakter.


Legg igjen en kommentar

