Karneval!

Er en ganske stor deal her i Tyskland. Spesielt i Köln. Veldig spesielt i Köln. Jeg var tidlig ute på Weiberfastnacht (som kan oversettes røft til kvinnefastenatt) som var på torsdag, sammen med Lara og hennes Kanadiske besøk, Michael. Hvor tidlig ute var vi? Tja, vi tok toget fra Euskirchen kl. ti på morgenen. Vi måtte ta toget derfra, fordi når vi kom til Weilerswist var toget allerede stappet fullt. Jeg hadde kledd meg ut som Pirat, Lara var et jordbær og Michael hadde en rar parykk på hodet. Vi gikk av på Köln Süd stasjonen, fordi ved hovedstasjonen kom det til å være megafullt og umulig å skulle klare å treffe noen. På Süd traff vi altså Johanna, Laras beste venninne, og Sarah, en felles venninne. Sarah var frosk og Johanna hadde på seg en blond parykk og en lue. Og derfra ble det veldig mye gåing. Fra stasjonen gikk vi til vi fant et toalett, så videre til das Rhein Ufer for å finne eine Kneipe – en bar. Vi fant en som Heike hadde anbefalt oss, men som hadde en fortreffelig lang kø. Vi stod der i kanskje 15 minutter før vi tenkte at nei, det må da være et bedre sted å være. (Jeg må også raskt nevne at i sentrum var det glassforbud; ikke lov å drikke av eller ha glassflasker. Rett og slett fordi det blir veldig mye knust glass og flere sårede av det.)

Vi gikk til den neste U-bahnen vi kunne finne. Dro i retning litt mer sentrum. Derfra gikk vi til den neste kneipa – som viste seg å være stengt. Vi gikk på do. Gikk videre en stund. Fant ut av at vi skulle gå til en venn av jentene som het Nikolas. Jeg endte opp med å kalle ham Nikolaus hele tiden. Siden ingen var helt sikre på hvor Nikolas bodde, gikk vi et godt stykke til. Vi fant gaten, Sarah fant ut av at hun bodde fem minutter unna i den andre retningen. Vi gikk opp en haug med trapper og fant Nikolas og noen andre folk. Sarah og Johanna tok oppvasken, og jeg, våken siden kvart på syv, gikk og la meg. Ble vekket av en fyr som gav meg et glass med multivitaminjuice. Flere folk kom, stemningen steg, alle pratet sammen. Rundt halv tre var det på tide å gå litt igjen, vi skulle finne flere mennesker. Vi gikk til u-bahnen, dro til Domen, og traff enda flere (for meg u)kjente. Fra domen vandret vi i retning Zülpicher platz, som er et godt stykke unna. Vi gikk i kanskje en halvtime/tre kvarter. Med så mange mennesker måtte vi ta flere dopauser blant annet, og passe på at vi ikke mistet noen.

Da vi ankom Zülpicher, ble plutselig Lara og noen andre borte. Tror jeg ventet sammen med Sarah og et par andre i ti minutter eller lenger, før vi ble samlet igjen. På Zülpicher platz er det en ganske stor kirke, og der var visst det siste samlepunktet vårt. Der var også Lara. Jeg fikk treffe en annen veldig hyggelig jente som het Bianca. Tror vi innen den tid var mer enn ti stykker. Kanskje et sted mellom 15 og 20 som prøvde å holde sammen. Vi var der kanskje rundt en time eller noe. Jeg hadde egentlig ikke noe særlig tidsfølelse den dagen, men det begynte i hvert fall å mørkne. Jeg og Sarah hang formerlig på hverandre, og hadde det veldig morsomt og trivelig sammen. Jeg tok få bilder, de fleste mens vi var ved kirken. Jeg kan vel ikke akkurat unnlate å si at det ble drukket en del fra den første togturen og ut gjennom hele dagen. Kanskje litt for mye. For etter dette husker jeg kun vagt at vi plutselig satt på toget hjem til Weilerswist. Da var klokken rundt åtte. Lara ringte Heike, som hentet meg. Stemmen min var helt ødelagt og Heike kunne ikke annet enn å le av meg. Selv hadde hun en turban på hodet og masse rar sminke i ansiktet, men jeg var ikke klar nok til å kommentere dette fenomenet. Jeg kom meg i seng, fikset bøtte og allting i tilfelle jeg måtte kaste opp og mer eller mindre sovnet. I firetiden stod jeg opp, hentet en flaske vann, spiste litt og gikk og la meg igjen.

Ja, dere kan tro jeg var ødelagt dagen etter. Heike mente jeg burde få heltedådsmedaljen fordi jeg klarte å stå opp kvart på syv og fikse Neeles frokost før jeg ble sendt til sengs igjen. Fredagen gikk med til å være grufullt bakfull. Jeg vasket alt jeg hadde hatt på meg dagen før, inklusive vesken min, og prøvde egentlig bare å komme meg. På kvelden spiste jeg og Heike en meget enkel og god middag sammen, jeg tok en trengende dusj og til slutt satt vi oss foran tven og så på Schillerstrasse. Schillerstrasse er et veldig morsomt live komikershow, hvor forskjellige tyske skuespillere og komikere får et utgangspunkt, et plott for en historie så å si. Så må de improvisere historien videre, mens de innimellom får beskjeder gjennom mikrofoner de har i ørene om hva de må si eller gjøre fra en dame som liksom sitter og styrer det hele fra bak publikum. Jeg håper denne forklaringen gav noe som helst mening. Resultatet er veldig festlig, i alle fall.

Ellers kan jeg jo fortelle at Karnevalstiden var i en hel uke, og de som er stødige nok kler seg ut hver dag og fester. Folk roper Alaaf, som er en slags Kölsch festivalhilsen. Overalt ser du mennesker i kostyme. Det er de som ikke kler seg som står ut. Jeg så veldig mange fine og utrolig morsomme kostymer. Mitt var kanskje ikke så veldig fantasifullt, men jeg hadde ikke ork til å finne på noe bedre. Men det betyr ikke at jeg ikke så fin ut. Jeg tok i bruk klærne mine, deriblant et stort skjørt med puffrumpe, og syns selv at jeg så veldig tidsriktig ut. Jeg hadde kjøpt meg en vakker tricorn hatt og lånte et sverd av Neele. Det ble heldigvis ikke tolv minusgrader, slik som noen mente at det skulle bli. Og bortsett fra den elendige bakrusen og det svære, vonde blåmerket jeg har på rumpa var det en veldig bra dag.

Hvis noen er veldig nysgjerrige, er det bare å google Karneval + Köln. Jeg har også fumlet litt rundt på Google Earth og i Paint og satt sammen et lite kart over hvor vi vandret hen på torsdag.

Det er litt av noen distanser vi foretok oss. Ved hjelp av u-bahn, da.

Published in: on 13.02.10 at 2:13 pm  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://voodoobaby.wordpress.com/2010/02/13/karneval/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLegg igjen en kommentar

  1. Æ missun´ dæ! Et blåmerke fra eller til er vel ikke så farli´, ikk´no Alaaf her…….


Legg igjen en kommentar

