Dino-dagen og hva jeg ellers har drevet med i det siste.

(Oooh, lang tittel, gitt..)

Forrige lørdag kom Heike hjem igjen, etter å ha vært to uker i Texas. Der besøkte hun et vennepar og datteren sin, som hadde bodd hos dem siden jul. Lara, som hun heter, kommer hjem i midten av februar. Jeg gru-gleder meg til å bli kjent med henne. Heike fortalte meg hvordan det hadde vært (varmt, deilig, utrolig!), hva hun hadde kjøpt og hvordan hun gjerne skulle ha vært der i en uke til. Hun hadde til og med sett delfiner og vært en tur i Mexico. På kvelden dro vi til broren hennes og kona hans, og etterpå gikk vi i en stor flokk ut og spiste. Heike led egentlig av jet-lag og holdt på å sovne fra tid til annen, men klarte å holde seg våken til vi var hjemme i ti-tiden (som også var planen).

Søndagen etter tenkte jeg at det var på tide jeg dro ut og besøkte Bonn. På det naturhistoriske museet deres, Museum Koenig, har de nå en utstilling med dinosaurer fra Argentina, som jeg har villet se siden tidlig desember. Utstillingen blir der visst til juni, men jo lenger man utsetter noe, jo større blir sjansen for at det ikke blir noe av. Så jeg hoppet på toget til Köln, tok et par bilder av domen med Pentax kameraet i tåkediset, gikk på u-banen og kjørte til Bonn. Turen varte ca en time, helt nøyaktig 55 minutter. Det tok lenger tid enn jeg hadde forventet, men jeg fikk jo sett en del på veien til. Fabrikker og slikt. Det kjekke var at jeg satt på en av to u-bahner som førte rett til museet. Jeg slapp altså å bytte eller rote meg bort på noen måte. Jeg må få si at jeg har vært på større naturhistoriske museer, men det hadde sjarme – litt sånn gammelt universitet følelse med dyrefigurer på fasaden. Inne var det stappfullt. Naturhistorisk på en søndag var visst ikke den beste ideen jeg har hatt. Men etter en stund i kø fikk også jeg kjøpt meg en billett. De hadde altfor få oppbevaringsbokser, så jeg måtte drasse på veska, men jeg fikk hengt fra meg jakken min. i første etasje hadde de en afrikansk utstilling, i andre var dinosaurene. På jakt etter et toalett havnet jeg i underetasjen, hvor de hadde reptiler. Både levende og døde. I tredje etasje hadde de satt opp en liten Darwin-utstilling som var veldig søt, samt en med morsomme uthoggede stenfjes. Der var også den overprisede kafeen. Jeg så først på de utstoppede dyrene i første etasje, før jeg tittet på dinosaurene. Enten har jeg sett en dino for mye, eller så hadde jeg litt for store forhåpninger. Utstillingen var i alle fall ikke så spennende som jeg hadde trodd at den ville være. Utenfor hadde de satt opp et telt med skjellettet til verdens største dinosaur. Jeg husker ikke hva den het, men det var gigantisk! Tja, herfra gjør jeg det enkelt: Bilder! (Bare trykk på dem så  kan de sees i full størrelse)

Dette er villsvin. De er seriøst gigantiske!

 Yoda-svin.

1. etasje/afrikautstillingen sett ovenfra.

Zebra!

Kjærlige elefanter.

Pokker, hva er det de heter igjen?!

Klø seg. De hadde noen spesielle, «levende» stillinger på flere av dem.

Aaarrh!

Ikke vært ofte hos tannlegen, han her.

Helluuu..

Om nom nom

Døde ting på glass.

Dagens minste.

Stenelefant.

Stenugler.

Megagigamonsterstor Dinosaur!

Siste helgen i januar var jeg først i Euskirchen på lørdag. En enkel dag, var lenge på Saturn og kjøpte noen filmer og cder. Måtte være barnevakt på kvelden. Det var da jeg så på Tarzan med Neele. På søndag gjorde jeg omtrent ikke noe annet enn å drikke Starbuckskaffe og traske rundt i Köln med to kameraer parate. Jeg tok umenneskelig mange bilder av domen. Forskjellige, men likevel. Jeg tenker å lage et dom-collage på veggen når jeg kommer hjem. Jeg tok andre bilder også, altså. Men domen ble litt mer sentral enn jeg hadde tenkt meg. Må dessverre vente med å fremkalle filmen til neste helg. Kanskje jeg får knipset ferdig den filmrullen jeg har nå også. Gikk også litt andre gater enn jeg har gjort før, og så hvordan byen hang sammen. Det er veldig gøy når man plutselig ser at “oi, hvis jeg går her så havner jeg der! Jasså, det visste jeg ikke.” Byen blir på en måte mindre og oversiktligere. Siden det har jeg vært hjemme og pleiet et sykt barn (magesmerter og vondt i hodet), følt meg litt uggen selv, men ikke nok til å kalle det sykdom og laget meget vellykket bananbrød og pizza. Jeg hadde også en vondt drøm hvor Blitzi døde, fordi jeg ikke var hjemme. Hun døde av savn, selv om dyrlegen i drømmen sa noe annet, og jeg følte meg så miserabel og skyldbevisst da jeg våknet. Prøvde å ringe mamma fire ganger den dagen. Dumme meg hadde glemt at hun hadde praksis. Men alt er vel hjemme. Gleder meg til påsken alt! Åh, du visste kanskje ikke det? Jeg flyr sent den 19. Mars og blir til 4. April. 2 uker, altså. Så vet du det.

Published in: on 02.02.10 at 8:46 pm  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://voodoobaby.wordpress.com/2010/02/02/dino-dagen-og-hva-jeg-ellers-har-drevet-med-i-det-siste/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. Hvor lang tid bruker du på å lage et slikt innlegg? Tror jeg hadde brukt to dager på å skirve så mye. Jeg skriver også mye feil fordi jeg bommer mye på tastaturet og må rette opp. Typisk tysk på lage et gigantisk museum med utstoppede dyr. Store forhold mao. Sikkert greit å sdlå ihjel noen timer der. Forøvrig er Bonn en straight men kjedelig by. Savnet etter Bundestag er nok stort. Sikkert ikke greit å være eks-hovedstad.
    Tror nok Blitzie overlever at du er borte et års tid (og når du jo nesten halvveis:-)

  2. dette innlegget brukte jeg en uke på, men det var fordi jeg ikke orket å skrive.. kommer helt an på, egentlig. noen timer, kanskje? jeg skriver først en kladd i word, og så limer jeg det inn her, retter på skrivefeil (som oftest) og legger til bilder. det kommer også ann på om internett vil samarbeide eller ikke. hehe, du har større fingre enn meg. jeg bommer ikke så mye. heller typisk meg å gå på et museum med utstoppede dyr. dette er ikke typisk tysk – har en by jeg besøker et zoologisk museum så kan du banne på at jeg er innom. dette er en av de mindre jeg har vært på. snart får jeg jo se blitzi og sofus igjen, det blir fint!

  3. Ah. Texas er savn!
    Det hørtes jo spennende ut. Litt kjedelig for min smak, men. Hvem vet :p
    Og så bra! Da kan vi jo sees i påsken igjen 😀

    • jaa, det kan vi ^-^ og jeg liker tørre museer, så det så :p


Legg igjen en kommentar

