besøk fra Norge del to og hva jeg gjorde i helgen

Dæven, det er allerede onsdag! Og vi er i november!!! Halloween er så vidt over, og allerede i oktober begynte juleproduktene å dukke opp. Nå er det julenisser, glitrende kuler, falsk snø, sjokolade, kjeks og kaker overalt. Min vertsfamilie som egentlig skulle ha kommet hjem ca. i dag, har bestemt at de blir i ti dager til. Jeg klager ikke, dette er jo akkurat som å være på ferie.

Så, Iddys ankomst gikk ikke like glatt som pappas. Først var flyet hennes fra Norge til Berlin forsinket, og hun måtte stresse med å rekke det neste. Da hun ankom Köln, viste det seg at hennes (og mange andres) bagasje fortsatt var i Berlin. Hun fylte ut et skjema og fikk beskjed om at bagasjen ville komme med et annet fly fra Berlin i løpet av de neste timene, og at de ville levere den utpå kvelden en gang. I mens sto jeg i en bokbutikk (min kjære Ludwig på stasjonen) og ventet i spenning på nyheter. Endelig fikk Iddy satt seg på et tog til hauptbahnhofen, og i det hun steg ut av toget, sto jeg rett foran henne. Vi bestemte oss for å finne et sted og spise, og uten noe mer enn en håndveske, var det egentlig ganske behagelig å tråle byen. Hun beundret domen, vi spiste på den samme restauranten som jeg og pappa spiste på, og gikk til Legobutikken. De har virkelig fantastiske saker der. Etter å ha vandret litt rundt, bestemte vi oss for å dra hjem. Vi var usikre på når på kvelden bagasjen muligens ville komme, og var også begge slitne etter en lang dag. I huset viste jeg henne rundt, og hun var meget begeistret for den store vasken som står på kjøkkenet. Den er ganske diger. Vi så en fransk film med tysk undertekst, så jeg oversatte hva de sa så godt jeg kunne. Rundt klokken ti ringte det på døren og der stod en fyr med bagasjen til iddy. Det er hva jeg kaller service.

På tirsdag subbet vi rundt hjemme, drakk te og sto inntil den deilig varme ovnen. Ingen av oss hadde spesiell interesse av å gjøre noe stort ut av dagen. Som Iddy sa, hun var på ferie. Senere dro vi til Euskirchen fordi jeg skulle på magedans. Jeg hadde egentlig trodd at Iddy bare skulle se på, men læreren min spurte henne med en gang om hun ikke ville være med og danse. Så da har hun prøvd det. Var meget sporty og morsomt at hun var med. Og jeg fikk instruere henne litt, og følte meg nesten som en proff.

På onsdag var det Köln som stod på dagsordneren. Vi tok morgenen med ro, og dro utpå ettermiddagen. Vi tok omtrent hele shoppegaten, gikk nye veier, og havnet i en fantastisk butikk som solgte all slags interiør importert fra Østen. Du kunne kjøpe gigantiske okser, elefanter, hester, løver eller Buddhaer. De hadde skikkelig kraftige skrivebord, gamle møbler, og masse vakkert fra Japan og Kina. Jeg skulle gjerne ha eid nesten alt i den butikken. Vi fant også en butikk som var overfylt av tekopper. Jeg kjøpte faktisk ikke en eneste en. Vi drakk kaffe fra Starbucks og jaktet på toaletter. Jeg kjøpte robotjulepynt og en pop-up bok ala X-Men. Etter en hel dag med gåing var føttene og hodene våre ganske slitne. Vi ville prøve ut et sted som jeg av en eller annen grunn ikke klarer å huske hva heter som selger amerikanske dougnuts.

Vi måtte stå i verdens tregeste kø for å få tak i føden vår. Etterpå gikk vi på Pizza Hut, fordi vi er så inderlig glade i Pizza Hut. Innvendig var det varmt som i en stekeovn og serveringsdamen vår var rar, men pizzaene var perfekte. Før vi tok toget tilbake til Weilerswist, gikk vi innom domen som fortsatt var åpen. Vi tente lys og beundret detaljene.

Torsdag fikk jeg dratt med meg Iddy til Brühl. Jeg ville se på dette hersens slottet. Og det fikk vi! Men først gikk vi på en kafé med egenservering, hvor Iddy fastslo at tyskerne må leve på sukker. Jeg prøvde å forklare dette med at tyskerne spiser middag ganske tidlig, og det vi kaller middag er for dem heller kveldsmat. Vi var i Brühl rundt tre, og da pleier middagstid vanligvis å være over. Men vi fikk tak i noe salt å spise, i tillegg til noen kjempesmå dougnuts som vi bare måtte prøve. Etter maten gikk vi til slottet, hvor vi først måtte lete etter inngangen. Vi havnet på den nestsiste guideturen (alene får man visst ikke gå inn i slottet). Guiden vår snakket tysk, så igjen måtte jeg oversette. Jeg tror det gikk sånn noenlunde greit. Iddy syns det var sjokkerende at småbuskene i parken var av plast. Da vi kom hjem, måtte jeg sette ut søpla, som er enda en festlig ting tyskere gjør, i følge Iddy. Ikke bare det, men det viste seg å være kast-ut-alt-du-ikke-har-bruk-for-så-kommer-vi-og -henter -det- dag. Folk setter nemlig all søpla si utenfor huset sitt. Det de ikke vil ha, kan også andre forsyne seg av, før søppelmennene kommer og henter det. Det var mange biler ute som plukket opp ting og møbler fra forskjellige hus. En fyr stanset utenfor hos oss mens jeg satte ut søppeltønnene, og spurte meg på en uforståelig dialekt om jeg hadde noe han kunne ta med seg som jeg skulle kaste. Jeg husker ikke helt hva jeg svarte, for jeg forsto virkelig ikke hva den mannen var ute etter før etterpå, men jeg prøvde vel å si at nei, her var det ikke noe å hente.

Neste morgen stod vi begge i vinduskarmen helt øverst og så på at søppelbilene kom og hentet. Det var faktisk ganske morsomt og vi hadde god utsikt nedover hele gaten.

Igjen hadde vi en rolig morgen, før vi dro inn til Köln igjen. Iddy ville se den fantastiske domen innenfra i lyset før hun dro tilbake til Norge. Glassmaleriene i vinduene er helt utrolige å se på i dagslys. Vi rakk å kjøpe oss en kaffe hver før toget hennes gikk. Det ble et raskt farvel, men Iddy kom seg, så vidt jeg vet, trygt hjem.

I helgen tok jeg et ICE tog til Frankfurt am Main (det tok ca. 2 timer og 20 minutter for de som er interesserte), og derfra videre til Darmstadt for å besøke ikke bare byen, men også familien Rüger som jeg har kjent siden vi selv flyttet dit i 1991. Toget tok meg gjennom Rheinlandet, som tilbyr utrolig flott natur, søte landsbyer langs elven og en borg her og der festet til en bergtopp. Med andre ord, jeg hadde veldig fin utsikt fra togvinduet mitt. Kerstin, som faktisk er min aller første tyske venninne, hentet meg på stasjonen. Derfra kjørte vi rundt omkring i byen for å prøve å finne en parkeringsplass. Noe vi ikke klarte. Hele byen var stappfull. Til og med radioen rapporterte om fulle parkeringshus. Det var egentlig ganske leit, for jeg hadde gledet meg til å rusle rundt i den velkjente byen (og muligens handle litt). Vi dro i stedet til Rossdorf, hjembyen til Kerstin (hvor også vi bodde da jeg var liten). Resten av dagen gjorde vi intet av stor interesse. Vi snakket sammen, redde opp sengen min, snakket med familien hennes. På kvelden dro vi tilbake til Darmstadt, denne gangen med bussen, for å gå på kino. Vi så the ugly truth, en kjærlighetskomedie. Dubbet til tysk, selvfølgelig. Den var vel egentlig ganske lik alle andre kjærlighetskomedier, men var likevel veldig morsom.

Søndag tok vi det med ro, gikk en lang tur i skogen og klappet et esel. På kvelden så vi på en tysk film som heter keinohrhasen – oversatt ingenørerhare. På mandag ble jeg med henne til universitetet i Frankfurt. Hun studerer tysk og latin for å bli lærer. Latin er vanskelige greier. Vanskeligere enn jeg trodde. Etterpå gikk vi rundt i byen. Jeg fant en bok jeg har ønsket å lese en stund. Halv fire gikk toget hennes tilbake til Rossdorf. Mitt gikk 10 over halv, så vi hadde ganske god timing. Det var en veldig behagelig togtur tilbake til Köln. Jeg var også passe sliten etter å ha stått opp tidlig og drasset rundt på to vesker hele dagen. Jeg tok toget mitt hjem, og ble hentet på stasjonen av en veldig hyggelig nabo. Det begynner sakte men sikkert å bli kaldt her også nå. Gradestokken ligger på mellom syv og ti pluss. Løvet har begynt å skifte farge. Om to små måneder kommer jeg hjem for å feire jul og rydde opp i alle tingene mine i det nye huset!

Published in: on 04.11.09 at 8:59 pm  Comments (14)  

The URI to TrackBack this entry is: https://voodoobaby.wordpress.com/2009/11/04/bes%c3%b8k-fra-norge-del-to-og-hva-jeg-gjorde-i-helgen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

14 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. Her har snøen faktisk falt i dag (!!!) så nå er det visst snart jul. Mmm jeg vil ha pepperkaker. I dag var det søppelmenn her, men de var ikke akkurat like spennende som de tyske søppelmennene må jeg si. Nei jeg har ingen skam i livet 😛

    oh yeah, kom hjeeem, jeg gleder meg til å se deg prøve å få plass til alle tingene dine på de to rommene, hehe. pluss, vi kan ha non-stop tea-time! btw, jeg tar meg selv fortsatt i å synge den dumme engineer sangen, haha, er det mulig? XD

    • ååh, snøøøø .< kan du lage en snøball og legge den i fryseren for meg?
      neida, bare tuller :p haha, i morgen kommer søppelmennene igjen XD

      ja, det skal bli spennende å se meg stappe alt jeg eier og har inn på de to små rommene. og ennå har vi ikke flyttet alt jeg har hos pappa. herre… hyller, sier jeg bare. hyller.
      and there will be tea. trust me.

      lol, jeg skal brenne den cden, så skal jeg sette den på hveeeer gang du kommer til meg. moahahaaa.

      • Hehe jeg skulle ha gjort det, men den snøen ble visst borte i natt. Woot, du får spionere litt på dem for meg 😉

        Noooo jeg er for ung til å bli drept av tvilsom 80-talls musikk O.O

  2. Hei Henriette!
    Veldig artig å lese bloggen din. Jeg synes du skriver kjempebra! Hyggelig at du ser ut til å trives der nede. Vi sees til jul.
    Mvh Haakon

    • koselig at den blir lest. og takk! jeg vet jeg skriver manisk mye, men så lenge dere ikke har noe i mot det, blir jeg veldig glad.

  3. Bare må se den domen.
    Togturen ned og opp Rhindalen husker jeg godt, som et eventyr med riddere og prinsesser overalt (in my minds eye). Og det suset av manifestert historie som vi ikke har i Norge. Hvis noen lurer på hva greia er med Tyskland og hvorfor vi er så hekta, så er jo det en av grunnene.

    • jeg skulle gjerne tatt noen bilder, men vinduet var så møkkete. dessuten ville de neppe blitt så veldig fine. men det var fantastisk å se ut av vinduet.

  4. Imponerende hvor mye du klare å skrive i fortellerstil. Fort går det også. Jeg vet jo når du kom tilbake fra Rossdorf, og hva du har gjort siden da. Du resie tydeligvis til Frankfurt gjennom Rhindalen og ikke via den nye strekningen over Limburg (hvis det sier deg noe). Men bevares, jernbanen gjennom Rhindalen er en av de flotteste togturer man kan tenke seg. Har du begynt å drikke kaffe, eller går det fortsatt i Mocca?

  5. jeg var litt usikker på hvilken skrivestil jeg skulle bruke, men fortellerstil er kanskje det jeg liker best.

    fra starbucks kjøper jeg nesten alltid en caffe frappuchino (hvis det sier deg noe). den er gooood. dessuten gleder jeg meg intenst til de begynner med juledrikkene sine. forhåpentligvis har de toffee nut slik som i fjor. ren kaffe har jeg ikke begynt å drikke. jeg drikker også ganske mye macchiato eller milchkaffee/melkekaffe.

  6. Du må prøve Gluhwein også. Det finnes både rød og
    hvit, og de finnes i mange cafeer når det nærmer seg jul. Det blir omtent som å bestille en kopp te. Vet ikke om du befinner deg i Lebkuchenland, men de er antagelig å få i hele Tyskland.

  7. Åh. det hørtes da veldig så koselig ut 😀
    Jegsynes vi må sees i jula! Kan jeg joine deres teatime kanskje? XD

    • haha, sure. drinks all around!

      • haha, ja, that’s how we roll!
        fresten, litt sent ute bare; Stekt ris er noe av det letteste i verden å lage. kokt ris, varm eller kald, i en stekepanne. Så putter du oppi det du vil ha og venter til det blir varmt, noe som går veldig fort 😉
        (skal du ha i egg må du ta det før alt annet, rør sammen et par egg i en kopp først, og så røre og mose og dele og hakke til det er ca stekt, så oppi med risen) hihi. Det lønner seg å være student!

  8. Likte denne layout’en. Litt Gutenberg-aktig, hvis du skjønner hva jeg mener. Middelaldersk. Da venter vi spent på neste oppdatrering. Det har kanskje ikke skjedd så mye siste uke? Du får god tid til julegave planlegging:-)


Legg igjen en kommentar

